Friday, June 19, 2015

ඇයට අහිමි ඇය









      විවිධ සමාජ සම්මතයන් , විවිධාකාර වු සංස්කෘතික පසුබිම්හි පවතින එල්බ ගත් අදහස් ආකල්ප හේතුකොට ගෙන එකී සංස්කෘතික සන්දර්භය ඉදිරියට රැුගෙන යාමට එහි වෙසෙන පිරිස උනන්දුවනු දක්නට ලැබේ. බොහෝ කලාතුරකින් විටෙක එකී සම්ප‍්‍රදායන් බි`ද ඉදිරියට විත් සමාජ සංස්කෘතික සම්ප‍්‍රදායන් වෙනස් කරන දක්නට ලැබුනද වර්තමානයේ පවා බොහෝ විට පවතින සංස්කෘතික රාමුව තුලටම කොටු වී සංස්කෘතික සන්දර්භය පවත්වාගෙන යන අයුරු සියුම්ව අධ්‍යයනය කිරීමේදී පසක් වන කරුණක් වේ. විශේෂයෙන්ම එනිසාම ඇතැම් තැන්හිදී එහිි වෙසෙන පිරිස් ඊට අවනත නොවුවද ලද සංස්කෘතික සම්ප‍්‍රධායන් නිසාම තම සිතැ`ගියාවන් මෙන්ම තම ස්වාධීනතාවයෙන් යුතු ගමනක් යා ගත නොහැකිව පීඩනය දරා සිටින සමාජ කොට්ඨාශයක් පවතින එවන් සමාජයක ජීවත් වීමට සිදු වු කල තම අනන්‍යතාවය සමාජයෙන් ලබා දී ඇති බාහිර වටිනාකම් තකා තම ආත්මය පවා විටෙක පරීක්ෂණයකට භාජනය කොට ඒ හමුවේ අසරණ වන ජීවිත සමාජයේ දක්නට ලැබේ. මේ එවන් කතාවක් පිළිබ`ද පුර්විකාවකි.
සිනමාව යනු තිර පටයක් මත පතිත වන දර්ශන අප දෑස් මත පතිත කරන මාධ්‍යයක් පමණක්ම නොව එතුලින් මානව හැ`ගීම් ජිවිතය පිළිබ`ද දෘෂ්ටියක් මෙන්ම ජිවිතය විනිවිද දකින මාධ්‍යයක් බව අපට හ`දුනා ගන්නට ලැබේ.
්බමච ීසබටය විසින් අධ්‍යක්ෂණය කරන ලද ූසිි් චිත‍්‍රපටය ඔස්සේ ලොවට පසක් කරනුයේ විවිධ සංස්කෘතික සන්දර්භයන් තුළ ස්ත‍්‍රිය හා පුරුෂයාට ඇති වටිනාකම හා ඔවුන් එකී සමාජයේ තම පවුල තම නම්බුව මෙන්ම පරපුර රැුකගැනීම උදෙසා දියත් කරනු ලබන පීඩිත අරගලයේ පැතිකඩකි. ඉන්දීය සමාජයේ එක් පැතිකඩක් නිරූපිත මෙම චිත‍්‍රපටය තුලින් ඉන්දීය සමාජයේ කාන්තාවට හිමි තැන ඇගේ වටිනාකම පර්යේෂණයට බ`දුන් කරන අයුරු මෙන්ම ස්ත‍්‍රියට හිමි සමාජ සම්මත කරුණු මෙන්ම පුරුෂාධිපත්‍යය හමුවේ ස්ත‍්‍රියට සිදුවන ගැහැට මානව අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය වන අයුරු හා ඇයට ඇයගේ ස්වාධීනත්වය නොමැතිව පුරුෂ මත හමුවේ තම ජිවිතය පිළිබ`ද මහත් වු පීඩනයක් අභියෝගයක් තුලින් අතිශය දුෂ්කර ඉරණමකට මුහුණ දෙන්නට සිදුවන අයුරු ූසිි් චිත‍්‍රපටය තුලින් නිරූපනය වේ.
ඉන්දීය සාම්ප‍්‍රදායික සමාජයේ පිරිමින් විසින් සම්මත කරන ලදුව පවත්වාගෙන ආ සමාජ සම්මතයන් හමුවේ ස්ති‍්‍රයට එල්ල වන අභියෝග මේ තුලින් පෙනේ. සති පූජාව වැනි දරුණුතම ඛේදවාචකයන් සම්ප‍්‍රදායන් බවට පත් කොට එතුලින් මානව අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය කොට පති භක්තිය නම් සායමින් ජිවිතය වාරණය කරන්නට උත්සාහ දැරීම තුලම ඉන්දීය සමාජයේ කාන්තාවට හිමි තැන අධ්‍යයනය කල හැකි වේ.
ඉන්දියාවේ පමණක් නොව බහුතර ආසියාතික රටවල පොදු මතය වී ඇත්තේ කුටුම්භය තුල ස්ත‍්‍රියට වඩා පුරුෂයා ප‍්‍රමාණාත්මක වශයෙන් වැඩිවිය යුතුය යන්නයි. ඒ වෘත්තිය ,කාර්ය බෙදාදීම ,ශ‍්‍රම දායකත්වය, පරපුර රැුක ගැනීම, ආරක්ෂාව වැනි හේතු සාධක එහිදී මුල් කරගෙන තිබේ. නමුත් සියුම්ව සලකා බලන විට මේ සියලූ කාරණා හමුවේ ස්ත‍්‍රියටද පුරුෂයා හා සමානව කාර්්‍යයන් සිදු කිරීමට තිබේ. නමුත් ඒකාකෘත දෘෂ්ටියෙන් යුත් සමාජයන් හමුවේ කාන්තාව නිතැතින්ම අසරණ තත්වයට පත්ව තිබේ. ඒ ඇය ලද ලිංගිකත්වය පදනම් කොට ගෙනය.
ඉන්දීය සංස්කෘතිය තුල පුරුෂාධිපත්‍යය ප‍්‍රමුඛ කොට ගත් සමාජයක් හමුවේ පුරුෂයාට සාපේක්ෂව ස්ත‍්‍රියගේ වටිනාකම පහත් තත්වයට පත් කොට තිබේ. එහිදී විශේෂයෙන්ම පුරාණ සමාජ සම්මතය හා මිථ්‍යා විශ්වාස මත එල්බගෙන සිටීම තුල මේ ඉරණම ඉන්දීය කතුන් හමුවේ ඇති ප‍්‍රභල අභියෝගයකි. එවන් සමාජයක අයුක්තියට අසාධාරණයට පමණක් නොව තම මුලික අයිතිවාසිකම් පවා අහිමිව තමන්ට තමන් අහිමි ජිවිතයක් ලද කාන්තාවක් තේමා කොට ගත් චිත‍්‍රපටයක් ලෙස  ූසිි් චිත‍්‍රපටය හ`දුන්වා දිය හැකි වේ.
ූසිි් චිත‍්‍රපටයේ කතා තේමාව තුල පුරුෂාධිපත්‍යයට නතු සමාජයක් තුල කාන්තාවට හිමි තැන හා ලිංගික බෙදිම අනුව ඉන්දිය සමාජයේ ප‍්‍රමාණාත්මකව කාන්තාවට හිමි තැනත් පවුල් සංස්ථාව තුල කාන්තාවගේ අනන්‍යතාවය , ස්වාධීනත්වය අහිමිව යන හැටි හ`දුනාගන්නට ලැබේ.
තරංග


No comments:

Post a Comment